راهنمای انتخاب و خرید فلاش استودیویی

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

بعضاً عکاسان تصور می‌کنند که هرچه تعداد فلاش‌ها و منابع نوری آن ها بیشتر باشد موفق تر می‌شوند! در پاسخ به این عده باید گفت: “تنها یک خورشید برای روشن کردن جهان وجود دارد”. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تنها با قرار دادن مناسب و حساب شده‌ی یک شاخه فلاش به زیبایی نورپردازی می‌کنند. هرچند که استفاده از یک شاخه‌ی فلاش دیگر اختیارات فراوانی به عکاس می‌دهد؛ مثلاً می‌توانید از آن به عنوان فلاش سایه پرکن بهره ببرید و نسبت‌های نور را کنترل کنید. در عمل عموماً عکاسان از سه شاخه فلاش برای نورپردازی استفاده می‌کنند و این برای اکثر پروژه‌های عکاسی کفایت می‌کند.

استفاده از فلاش‌های الکترونیکی، معمولاً اولین انتخاب عکاسان در صورت نیاز به روشنایی بیشتر می‌باشد. از آن جا که نور تنها عنصر مهم سازنده‌ی تصویر است استفاده از فلاش‌های حرفه‌ای استاندارد و با کیفیت، کمک فراوانی در ارائه‌ی تصاویر زیبا و تکنیکی خواهند کرد.

اما پیش از هر چیز باید به تشریح این موضوع بپردازیم که ژول یا WS در فلاش چیست؟

به میزان انرژی لازم برای روشن کردن یک لامپ تنگستن یک وات، در یک ثانیه لازم است ژول گفته شود. به عبارت دیگر ژول همان وات ثانیه (w/s) می باشد. به عنوان مثال یک فلاش ۳۰۰ ژول یا (w/s) 300  به این معنی است که لامپ تنگستن ۳۰۰ وات در یک ثانیه همان میزان  نوری را تولید می کند که آن فلاش در کسری از ثانیه آن را تخلیه می کند. اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که برای تجهیز آتلیه یا استودیوی عکاسی عادی (مثلاً پرتره) باید ببینید با چه دیافراگمی می خواهید عکاسی کنید تا بر اساس آن قدرت فلاش را تعیین نمایید.

با توجه به قابلیت جدید دوربین های دیجیتال در ارائه تصاویر با کیفیت – حتی در حساسیت های بالا- می توانید از فلاش های ۳۰۰ ژول برای عکاسی و تنظیم آن در نهایت قدرت استفاده کنید. اما بهتر آن است فلاش هایی با قدرت بالاتری تهیه کنیم و از نصف قدرت  فلاش برای نورپردازیی استفاده کنیم تا علاوه بر کاهش زمان شارژ مجدد فلاش، از فشار کاری وارده بر آن بکاهیم. به هر حال با توجه به نصب ادوات کنترل کننده نور و در نتیجه کاهش نور فلاش، بهتر است نور اصلی را  بیشتر از ۳۰۰ ژول انتخاب نماییم تا بتوانیم برای افزایش عمق میدان از دیافراگم های بسته تری استفاده کنیم.

 

یک فلاش عکاسی استودیویی خوب و استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

چنانچه قصد تهیه یک مجموعه فلاش عکاسی حرفه ای را دارید، توجه داشته باشید که یک فلاش خوب استودیویی باید شرایط ومشخصات زیر را داشته باشد:

  1. دمای رنگ نور لامپ فلاش ۵۵۰۰± کلوین باشد نه بیشتر و نه کمتر.
  2. شیشه لامپ فلاش دارای پوشش حذف پرتو U.V باشد.
  3. برای تعیین میزان دقیق تیرگی ها وکنتراست فلاش شما باید این قابلیت را داشته باشد که هنگامی که نور مدلینگ را کم و زیاد می کنید، میزان قدرت فلاش نیز متناسب با قدرت نور مدلینگ تغییر کند (حالت لامپ مدلینگ تحت کنترل دیمر فلاش). در این حالت، نسبت میان سایه – روشن های تصویر به همان میزانی خواهد بود که با چشم خود می بینید.
  4. در تخلیه های نور دقیق و بدون نوسان عمل کند نه اینکه قدرت نور هنگام تخلیه – حتی کسری از دیافراگم – کم یا زیاد شود.
  5. سرعت شارژ مجدد بالایی داشته باشد.
  6. سیستم تخلیه اتوماتیک داخلی داشته باشد. جالب است بدانید در فلاش های معمولی و غیر حرفه ای اگر قدرت فلاش را از بالا به قدرت پایین تری کاهش دهید از آنجاکه خازن ها با تنظیم قدرت قبلی شارژ شده است با همان قدرت قبلی نور را تخلیه می کنند به طوری که انگار اصلا ً قدرت فلاش را کم نکرده اید. از این لحظه به بعد است که فلاش شما متناسب با قدرتی که تنظیم کرده اید نور افشانی خواهد کرد. برخی فلاش ها هنگامی که قدرت تخلیه را کاهش می دهید به صورت خودکار نور خود را تخلیه می کنند. اما باز این عمل باعث کاهش عمر لامپ فلاش و همچنین فلاش استودیویی شما به بیش از نصف عمر مفید خود می شود. فلاش های دریم لایت راه حل بهتری را ارائه کرده اند. این فلاش ها آن میزان قدرت اضافی شارژ قبلی فلاش را هنگامی که قدرت فلاش ها را کاهش می دهید به طور اتوماتیک و به صورت داخلی توسط مدارهای پیشرفته خود کم می کنند. یعنی تخلیه فیزیکی در لامپ فلاش وجود ندارد و بدین صورت طول عمر مفید لامپ و خازن های داخل فلاش به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.
  7. ترجیحاً قدرت فلاش با دیمر پیچی تنظیم شود (نه انتخابگرهای دکمه ای). دلیل اول اینکه تغییر قدرت توسط انتخابگرهای دکمه ای زمان بَر هستند و دوم اینکه در صورتی که فلاش روی پانتوگراف نصب شود علامت بالا یا پایین فلش ها برعکس می شوند.
  8. طراحی آن زیبا و ارگونومیک بوده و از قطعات با کیفیت و استاندارد بالا ساخته شده باشد .
  9. مجهز به حباب محافظ شیشه ای برای لامپ فلاش باشد (نشانگر آبی).
  10. دارای سیستم خنک کننده و هواکش های متعدد باشد تا هنگام عکاسی از پروژه های وقت گیر و زمان بر دچار مشکل نشود (نشانگر های قرمز).
  11. بدنه آن فلزی (ترجیحاً آلومینوم که باعث انتقال سریع حرارت از داخل فلاش به بیرون می شود) باشد – نه از جنس پلاستیک.
  12. لامپ مدلینگ آن بجای تنگستن ترجیحا از نوع LED باشد تا در صورت حرکت دادن فلاش هنگام روشن بودن، رشته تنگستن آن نریزد یا به اصطلاح نسوزد و نیز علاوه بر کاهش مصرف برق، موجب زرد شدن پارچه سافت باکس به دلیل حرارت بالا نشود.

 

منبع: کتاب دو جلدی نورپردازی حرفه ای در عکاسی

تألیف: رامین کاکاوند

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + دوازده =